vrijdag 21 november 2014

PTT-nettasje

Een vriendin gaat voor een tijdje Nederland verlaten en om haar een aandenken te geven heb ik dit PTT-nettasje gehaakt.
Het patroon komt van DMMU, maar heb mijn eigen aanpassingen erin gemaakt.
 
Ik gebruik voor dit tasje Catania katoen en haaknaald 3.
 
Ik begin met een magische ring waar ik 11 vaste in haak.
 
Haak in elke steek 2 vasten (totaal 22 vasten).
 
Haak 2 lossen en haak een vaste in de volgende steek.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 2 lossen) krijgt.
 
Haak 4 lossen en haak een vaste om het eerste (2)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 4 lossen) krijgt.
 
Haak 6 lossen en haak een vaste om het eerste (4)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 6 lossen) krijgt.
 
Haak 8 lossen en haak een vaste om het eerste (6)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 8 lossen) krijgt.
 
 Blijf voorgaande stap herhalen (8 lossen; vaste in volgend lossenboogje) totdat je
een netje hebt van ± 40 cm hoog (of langer, maar dan heb je meer katoen nodig).
Voor dit tasje heb ik de bogen geteld; 13 tot aan de lossenboog van 6.
 
Voor de rand en de hengsels;
In iedere boog haak ik 7 vasten, tot ik rond ben.
Daarna ga ik over op een andere kleur.
In totaal heb ik bij dit tasje 5 toeren met vasten gehaakt.
Dan de hengsels...
hiervoor haak ik een ketting van 50 losse en maak het 5 bogen verder vast.
Dan haak ik met 50 vaste terug.
Afhechten en aan de andere kant ook een hengsel op dezelfde manier een hengsel maken.
 
Het hartje wat er aan hangt maak ik zelf met de figuurzaag...
 

1 opmerking:

Angelika zei

Hartstikke leuk, ga ik ook proberen!