vrijdag 13 mei 2016

Questtas voor Ruud

Vandaag een Questtas gemaakt voor Ruud zijn lunch als hij met zijn Quest op pad gaat.
Hij had een kleine koeltas, maar daar zit een rits in en hij wil met klittenband.
Gisteren heeft hij een tekening gemaakt met de maten en dat uitgetekend op noppenfolie (voor achter de verwarming). Van dit folie hadden we nog wat over gehouden en wie wat bewaard...
Ik had er eerder ook al een tasje voor mijn zelf van gemaakt en zoiets wilde Ruud ook.
De folie is voor de stevigheid en om de inhoud van de tas wat koeler te houden.
Vandaag aan de slag gegaan met een flitsend stof van de Ikea en canvas-stof die ik woensdag op de stoffenmarkt in Gouda had gekocht.
Deze 2 stoffen pasten goed bij elkaar. Vaak koop ik maar wat en vind er later een project bij.
De tas wordt van de buitenkant grijs-canvas en kleurig van de binnenkant.
Ik ben begonnen met de binnenkant van de tas; het patroon heb ik aan de binnenzijde van de stof met pen er opgetekend met 1 cm naad. Ik heb alles 2 mm smaller gemaakt, zodat het goed past in het folie.
Ik heb alles geknipt met mijn (nieuwe aanwinst) kartelschaar.
Ik had een kartelschaar van mijn schoonmoeder gekregen, maar waarschijnlijk door de ouderdom van het plastic is het handvat kapot gegaan en was de schaar niet meer te gebruiken.
De binnenzijde in elkaar gestikt en gepast. En het paste!
Daarna met de buitenzijde aan de slag gegaan.
De flappen heb ik dubbel geknipt, daarna ook alles weer in elkaar gestikt.
Nu het moeilijkste, ook om op te schrijven.
De buiten, folie en binnenzijde aan elkaar maken. Poeh, best even lastig.
Ik had 1 cm naad aan de binnenstof, die heb ik over het folie gevouwen, de buitenstof had ik ook 1 cm naad die heb ik naar binnen gevouwen. Dit vast gezet met spelden, ook een hengsel er tussen geschoven, zodat alles tegelijkertijd gestikt werd.
Het stikken ging gelukkig goed en alles lukt in een keer...da's ook wel eens anders.
Een min puntje; de zijkanten sluiten niet goed aan, maar ik vind het geslaagd.
Ben benieuwd wat Ruud ervan vind...
Na het eten heb ik nog wat zijnaden gemaakt, zodat de zijkanten niet meer wijken en dus beter sluit.

Geen opmerkingen: